گزارش کمیسیون «تخصصی آسیب ها و راهکارهای حوزه انقلابی»

شما اینجا هستید

به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی ، حجت الاسلام و المسلمین الهی راد در بیست و دو مین همایش دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن» به ارائه گزارش «کمسیون تخصصی آسیب ها و راهکارهای حوزه انقلابی» پرداخت که متن سخنرانی ایشان در ذیل آمده است:
با کسب اجازه از همه سروران حاضر در این جلسه بسیار نورانی قرار شد که یک گزارش و چکیده ای از کمسیون تخصصی آسیب ها و راهکارهای حوزه انقلابی را خدمت شما عرض کنم. که دیشب این جلسه حدود دوساعتی با حضور سروران عزیز برگزار شد.
در بحث آسیب شناسی و راهکارهای حوزه انقلابی این امر طبیعی است که ما باید ماهیت حوزه انقلابی را خوب بشناسیم و تمام آسیب ها و راهکار ها بر اساس همان ماهیت حوزه ا نقلابی بیان شود. وقتی می گوییم حوزه انقلابی، چیزی جدای از کلیدواژه بسیار مهمی که امام راحل درمیان جامعه اسلامی مطرح کردند... یعنی اسلام ناب نیست، آن چیزی که از سوی کارشناسان در شب قبل تبیین شد مسئله این است که وقتی ما می گوییم حوزه انقلابی یعنی همان اسلام نابی که همه حوزه های فردی و اجتماعی در ارزش ها را در برمی گیرد و این معنی ندارد که بگوییم که اسلام فقط این بخش از قرآن و سنت است قرآن کریم خطاب به قوم یهود این گونه مزمت کردند و فرمودند که «افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض» که این در واقع همان اسلام آمریکایی می شود حوزه غیرانقلابی مگر غیر از این است که به همه جهات اسلام ناب توجه نمی کند امروزه اگر طلاب و علمای عزیز انقلابی در معرض هجمه های گسترده دشمنان خارجی و منافقین داخلی هستند مهمترین مسئله ای که این هجمه ها به این علما و طلاب می شود به خاطر این است که به همه ابعاد اسلام از جمله و مخصوصاً حوزه های اجتماعی اسلام توجه می کنند لذا طرح بحث حوزه غیر انقلابی یا حوزه معروف به سکولار یک مفهوم ترکیبی پارادوکسیکال است معنا ندارد بگوییم حوزه سکولار، حوزه سکولار یعنی بخواهیم به بخش عظیمی از احکام اسلام بی توجهی کنیم، احکامی مانند جهاد و جهاد فرهنگی و جهاد نظامی و جهاد اخلاقی و مفاهیمی مانند امر به معروف و نهی از منکر مقابله با فساد در سطوح مختلف و در حوزه های مختلف این ها جزء رسالت های ذاتی حوزه علمیه است لذا بحث از حوزه غیر انقلابی اساساً یک بحث پارادوکسیکال و متناقضی خواهد بود. با توجه به این ماهیت حوزه انقلابی که هم به حوزه فردی و هم به حوزه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی توجه می کند شامل حوزه های اقتصاد و هنر و تعلیم و تربیت جامعه شناسی، روانشناسی می شود، این بسته کامل اسلام ناب را ما به عنوان حوزه انقلابی تلقی می کنیم اگر این نگاه ما به حوزه انقلابی باشد یکی از مهمترین آسیب هایی که حوزه های علمیه را در واقع تهدید می کند ندیدن هدف است از مباحثی که دیشب روی این قضیه بسیار تأکید شد این است که معنا ندارد ما آن هدف نهایی و غایی را برای حوزه انقلابی یا اسلام نابی که از طریق این حوزه شکل می گیرد را نبینیم. آن هدف نهایی چیست؟ اگر هدف نهایی روشن شود طبیعتاً تمام اهداف میانی و اهداف نزدیک باید براساس همان هدف غایی تعریف شود و از آن طرف تمام برنامه ریزی ها باید در راستای آن هدف غایی باشد خوب امروزه برخی از برنامه هایی که در حوزه های علمیه شکل می گیرد یک برنامه کارآمدی نیست. یعنی تحقق بخش آن ماهیت حوزه علمیه یا اسلام ناب در کف جامعه نیست، چرا؟ چون در نسبت با هدف غایی تعریف نمی شود. هدف غایی چیست؟ به نظر می رسد بهترین هدف گزاری را امام راحل و امروز مقام معظم رهبری علمدار بزرگ انقلاب اسلامی در باب انقلاب اسلامی مطرح کردند چون این اهداف نه فقط برای انقلاب اسلامی، حوزه علمیه به عنوان مهد انقلاب اسلامی و محل تولد انقلاب اسلامی مطرح می شود، فرموده اند که هدف نهایی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و اهمیت این مسئله از آن جهت است که حوزه علمیه باید برنامه ریزی های آموزشی فرهنگی و تبلیغی و تهذیبی و سیاسی و همه این ها را در راستای همین هدف نهایی ببیند یعنی حوزه علمیه تمدن ساز باشد اگر حوزه ی علمیه با توجه به این هدف غایی تعریف شود تمام برنامه ها در این حوزه هایی که عرض شد باید در راستای همان تمدن نوین اسلامی باشد. تمدن نوین اسلامی هدف غایی است اما اهداف میانی هم هست که مقام معظم رهبری دامت برکاته فرموده اند که در انقلاب اسلامی در پنج مرحله تعریف می شود مرحله اول شکل گیری انقلاب اسلامی است مرحله دوم که بعد از مرحله اول است تحقق نظام اسلامی است و مرحله سوم تحقق دولت اسلامی است و مرحله چهارم تحقق جامعه اسلامی است و مرحله نهایی همان تمدن نوین اسلامی است. اگر این گونه است پس اهداف میانی باید در راستای آن تمدن باشد و حوزه علمیه نمی تواند در راستای دولت سازی اسلامی و جامعه سازی اسلامی و در نتیجه تمدن سازی اسلامی بی توجه باشد. رهبری معظم فرمودند مرحله انقلاب اسلامی گذشت انقلاب پیروز شد مرحله نظام اسلامی هم گذشت نظام اسلامی هم به برکت انقلاب اسلامی حاکم شد اما فرمودند که ما هنوز به دولت اسلامی نرسیده ایم و تا دولت اسلامی شکل نگیرد جامعه اسلامی شکل نمی گیرد. علمای عزیز مستحضر هستند که همه ما امروزه دغدغه مسائل فرهنگی جامعه را داریم تا دولت اسلامی شکل نگیرد چون اجرا کننده احکام و ارزش های الهی در جامعه اسلامی دولت است البته دولت نه فقط قوه مقننه، منظور تمام نهادهای حاکمیتی است دولت اسلامی دولتی است که اولاً کارگزارانش از بن دندان معتقد به اسلام باشند ثانیاً در راستای همان محتوای اسلام ناب حرکت کنند نه اسلام آمریکایی و اسلام حداقلی، که عرض کردیم این مفهوم یک اسلام پارادوکسیکال است که بگوییم اسلام سکولار یا اسلام آمریکایی.... که چنین چیزی هیچ معنایی ندارد. برای تحقق تمدن نوین اسلامی فعلاً من و شما و علمای عزیز و طلاب حوزه های علمیه در مرحله دولت سازی هستیم. که رهبری معظم در مورد این تمدن سازی اسلامی فرمودند برای این که آن تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد دو عنصر اساسی لازم دارد که در این جا دیگر بحث ها کاربردی هست ایشان فرمودند عنصر اول تولید فکر و عنصر دوم پرورش نیرو است، اگر قرار است حوزه های علمیه انقلابی باشند یعنی بر اساس اسلام ناب عمل کنند باید در راستای تمدن سازی حرکت کنند و در این تمدن سازی باید در حوزه های علمیه اولاً جایگاه تولید فکر و ثانیاً پرورش نیرو مشخص شود. بخشی از تولید فکر به دانشگاهیان مربوط است بیشتر در مورد علوم تجربی است و در تخصص آن ها است خود آن ها هم باید انجام بدهند که البته باید جهت گیری ارزشی از طریق حوزه های علمیه تعیین شود اما مسئله اسلامی سازی علوم انسانی جزء رسالت های ذاتی حوزه های علمیه است و این معنا ندارد ما مفهوم حوزه انقلابی را بکار بگیریم اما در راستای این محتوای عمیقی است... این مشکلات و چالش هایی است که ما امروز در جامعه داریم، اقتصاد آن گونه و سیاست این گونه هنر آن گونه... این ها به خاطر چیست؟ وقتی در دانشگاه های ما در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم هنوز هم که هنوز است محتوای سکولار و محتوای غربی آموزش داده می شود تربیت دانشگاهیان ما بر اساس علوم انسانی است که از غرب توسط روشنفکرماب های داخل کشور داخل دانشگاه های ما شد توقع داریم این دانشگاهی را که کف فرهنگ ما و کف اقتصاد و هنر ما و صدا و سیمای ما در آن جهت فعالیت می کنند این دانشگاه بتواند از قرآن دفاع کند! آیا جامعه ما یک جامعه قرآنی می شود؟! یک جامعه مهدوی می شود؟ آیا این جامعه می تواند مقدمه ظهور حضرت ولی عصر(عج) را فراهم کند. پس این مسئله یکی از آسیب های جدی است که علی رغم این که بعضی از بزرگان ما در حوزه علمیه قم مخصوصاً از چند دهه تا کنون فعالیت هایی را شروع کردند اما کافی نیست و باید این برنامه تبدیل به یک گفتمان اساسی و اصلی بشود و در الویت اول فعالیت های حوزه های علمیه قرار گیرد. چنان که مقام معظم رهبری هم فرمودند اسلامی سازی علوم جزء رسالت های حوزه های علمیه است مقام معظم رهبری در همین فیضیه ی مقدسه فرمودند که آقایان علما اگر مسئله ی اسلامی سازی علوم را شما دنبال نکنید کسانی دنبال خواهند کرد که اساساً چنین شأنیتی را ندارند و طبیعتاً قضیه بدتر خواهد شد مگر غیراسلام شناس می تواند دست به اسلامی سازی بزند؟ لذا در کنار محتوای رایج فعلی در حوزه های علمیه... یعنی فقه و اصول که جزء ارزش های ذاتی حوزه های علمیه است توجه به ابعاد دیگر رسالت حوزه روانشناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی هنر اسلامی، جامعه شناسی اسلامی، حقوق اسلامی.... که اسلامی سازی باید در همین حوزه ی علمیه شکل بگیرد. حوزه نمی تواند مدعی انقلابی بودن باشد اما محتوای انقلابی یعنی اسلام ناب را محقق نکند، در حوزه ی اسلامی سازی علوم برای شکل گیری تمدن اسلامی ....( که البته بحث آن مفصل است و در این فرصت کم باید خلاصه عرض کنم)
فرمودند عنصر دوم پرورش نیرو هست، نیرویی که همتراز انقلاب اسلامی باشد. جوان مؤمن انقلابی یعنی چه؟ یعنی جوانی که معتقد به مبانی اسلامی و ارزش های دینی است و در مقام عمل هم تعبد دارد و نسبت به آن پایبندی دارد، این جوان همتراز انقلاب اسلامی هست که این هم کار حوزه های علمیه است. دگرسازی اعتقادی و دگرسازی اخلاقی و دگرسازی بصیرتی جزء رسالت های آقایان حوزه هست. خوب ما سراغ پرورش نیرو برویم، شما مستحضر هستید که اگر آن علم اسلامی نباشد و اگر آن نیروی همتراز انقلاب اسلامی شکل نگیرد و تربیت نشود بحث از دولت سازی اسلامی یک بحث لغوی خواهد بود. در مورد پرورش نیرو چه باید کرد؟ حوزه های علمیه در قدم اول که این یکی از آسیب های جدی است که در شب قبل در جلسه ی کمسیون هم کارشناسان و هم حضار روی این مسئله تأکید جدی داشتند، باید در کنار دروس فقهی و اصولی و ادبیات عرب، باید به مباحث اعتقادی که در واقع فقه اکبر است توجه جدی شود. یکی از گلایه های همیشگی ما نسبت به نظام آموزشی حوزه در قم و شهرستان ها این بود دروس عقیدتی و مباحث فلسفی و کلامی مباحث تفسیری جزء دروس جنبی حوزه های علمیه است اگر بنا است بهشتم و جهنم اعتقادی و بهشت و جهنم اخلاقی و بهشت و جهنم فقهی باشد قطعاً بهشت و جهنم اعتقادی پایه ی سایر بهشت و جهنم ها خواهد بود. چرا در این جنبه ها ما بگوییم درس جنبی است مگر چنین چیزی می شود! لذا یکی از راه کارهای بسیار مهم تقویت حوزه ی انقلابی تقویت اعتقادات و مبانی فکری طلاب حوزه های علمیه است و در این راستا یک خلأ جدی در نظام آموزشی حوزه وجود دارد که این خلأ را باید 1- مسئولان حوزه .... 2- گروه های خودجوش فرهنگی در حوزه، باید روی این قضیه توجه کنند و آن مسئله چیست؟ مسئله این است که در نظام معرفت دینی متأسفانه اندیشه های بنیادین و ناظر به همه عرصه های تفکر دینی، جای آن در حوزه ی علمیه خالی است. تفکر بنیادین کجاست؟ مبانی اندیشه ی اسلامی کجاست؟ آن فنداسیون اصلی که تفکر دینی بر اساس آن در حوزه شکل می گیرد کجاست؟ حال بنده در بحث نفوذ که یکی از آسیب های جدی بود بیشتر به این بحث می پردازم. مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که تقویت بنیه ی معرفتی یکی از ضرورت ها است امروزه با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای احساس خطر برای خود طلاب حوزه های علمیه شده است. اگر رهبری معظم مسئله ی ورود سکولاریزم به حوزه را مطرح می کنند یکی از عوامل مهم و بنیادین چیست؟ این که به لحاظ اعتقادی و مبانی فکری طلبه های ما انسان های مستحکمی بار نیایند این خیلی غلط است. معنی ندارد حوزه بخواهد سکولار باشد ولی اگر مبانی فکری ما شل باشد و اصلاً توجه نداشته باشیم این همه شبهاتی را که امروزه در حوزه های علمیه مطرح می شود، و طلبه ای که باید به این شبهات پاسخ دهد خودش آلوده به این شبهات می شود. متأسفانه در همین حوزه ی علمیه ی قم طلبه های عزیزی داریم که به لحاظ علمی خوب هستند اما به لحاظ فکری ناسالم و شل هستند و سکولار شدند، طلبه ای که نماز نخواند طلبه ای که نسبت به ارزش های حداقلی بخواهد بی توجهی کند... خوب مبانی فکری این طلبه مشکل دارد، طلبه ای که نسبت به این شبهاتی که امروز مطرح می شود در همین کانال های اجتماعی مسئله ی نسبیت مسئله ی شکاکیت و بحث پرولاریزم دینی ... طلبه ای که نتواند یک دلیل ساده ی محکم برای اثبات وجود خدا بیاورد خود این طلبه آرام آرام سست می شود وقتی باورها سست شود دیگر انقلابی گری معنا نخواهد داشت قطعاً انقلابی گری نیازمند یک باور عمیق به دین است وقتی باور عمیق نباشد برای چه باید خودش را به خطر بیاندازد؟ انقلابی گری یعنی به خطر انداختن، ریسک کردن، حرکت جهادی کردن، حال زمانی که باور سست باشد... در این راستا هم کارشناسان و هم طلاب مسئله ی طرح بسیار مهم ولایت را مطرح کردند و از مسئولان حوزه مطالبه کردند و خود حضار دیشب گلایه داشتند که چرا مسئولان حوزه نسبت به این طرح مبرکی که توسط جناب علامه ی مصباح دامت برکاته، 21 سال برای دانشجویان اجرا می شد اما در حوزه ی علمیه شاید بگوییم که برای پنج درصد حوزه های علمیه هم تا به حال برگزار نشده است نسبت به فضای دانشجویی،... که مقام معظم رهبری هم تأکید جدی روی این برنامه داشتند این جزء مطالبات بود که بنا بود بنده این جا خدمت مسئولان و حضار عزیز عرض کنم که مسئله ی توجه به مبانی اندیشه ی اسلامی جزء ضروریات است مخصوصاً با توجه به شرایط فعلی که در فضای مجازی و فضای حقیقی حاکم شده است. شما دانشگاهیان ما را ببینید اساتیدی که در همین دانشگاه سکولار یا دانشگاه خارجی تربیت شدند همین مقولات مبنای غربی را ترویج می کنند وحوزه ی علمیه برای این فضا برنامه ای نداشته باشد. تفکر فلسفی جزء ضروریات حیات حوزه ی انقلابی امروز ما هست. همین سال 1389 مقام معظم رهبری در زیرزمین فیضیه در جمع محدودی این نکته بسیار مهم را فرمودند و گفتند آقایان علما و فضلا ما نوکر دین هستیم باید ببینیم که امروز دین چگونه قابل دفاع است و من به قاطعیت به شما بگویم که امروز دین بدون تفکر فلسفی قابل دفاع نیست. و رهبری معظم چیز خیلی عجیبی نفرمودند... یک مسافرت بسیار کوتاهی به یکی از دانشگاه های کشور داشته باشید، آیا امروز بدون تفکر فلسفی می توانیم از قرآن دفاع کنیم؟ آیا می توانیم از مقوله ی امامت و مهدویت دفاع کنیم؟ می توانیم از مقوله ی ولایت دفاع کنیم؟ می توانیم از حجاب دفاع کنیم؟ آیا می-توانیم از آزادی های فقط مشروح دفاع کنیم؟ یا باید همگام با لیبرال ها تفکر لیبرال و سکولار را ترویج کنیم.... این هم جزء نکات بسیار مهمی بود. پس تا بدین جا جمع بندی به نحو ایجابی مباحث مطرح شد. 1- آسیب ندیدن هدف، باید حوزه تمدن ساز باشد 2- برنامه ها باید در راستای هدف تمدنی باشد که حضرت آقا فرمودند یک – تولید فکر که اسلامی سازی علوم وظیفه ی من و شما هست و دو – پرورش نیرو، که به تعبیر مقام معظم رهبری نیرویی که از بن دندان معتقد باشد.
مسئله ی دیگری که در این جلسه به آن توجه شد مسئله ی دشمن شناسی است خدای ناخواسته اگر حوزه های علمیه بخواهند دشمن را نبینند و بگویند انشاءالله دشمنی نیست، با انشاءالله دشمنی نیست که دشمن حذف نمی شود، دشمن تا خود حجره های طلبه ها آمده، تا خود مدرسه های ما آمده است. و متأسفانه گاهاً در سطح حتی اساتید ما هم نفوذ پیدا کرده است. اگر نقشه ی دشمن را نبینیم چگونه ما می توانیم از اسلام ناب دفاع کنیم، دشمن نفوذ پیدا کرده است... خدا امام عزیز را رحمت کند انشاءالله طلبه ها اهل انس با فرمایشات امام عزیز داشته باشند خود این غربی ها و آمریکایی ها همه نوع آدم در میان ما حوزوی ها دارند... فرمودند این غربی ها در بین ما از طرف خودشان هم ملی دارند هم مذهبی دارند و هم معمم و عمامه به سر دارند، پیشنهاد این اسن که این منشور روحانیت در حوزه های علمیه جزء ضرورت ها است و طلبه ها این را بارها مطالعه کنند و مباحثه کنند، هنوزم که هنوز است منشور روحانیت زنده است و این توجهی است که امام عزیز می دهند، که بنده بخشی را تبرکاً خدمت شما عرض می کنم. امام می فرماید اگر کسی فکر کند که استعمار روحانیت را با این همه مجد و عظمت و نفوذ تعقیب نمی کند و نکرده است ساده اندیشی نیست! آیا شما فکر کرده اید که استکبار ما را رها کرده است؟! زمانی که استکبار از نابودی مطلق روحانیت و حوزه ها مأیوس شد دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر هست. وقتی حربه ی ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد راه های نفوذ تقویت گردید اولین و مهمترین حرکت القاء شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه، و ورود در معرکه ی سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد. تأکید امام را توجه کنید... یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشتند گمان نکنید که تهمت وابستگی و افتراء بی دینی را تنها اغیار به روحانیت زده اند پس هرگز ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته،( روحانیتی که در حوزه های علمیه نفوذ پیدا کردند..) ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته به مراتب کاری تر از اغیار بوده و هست و از همین جا هست که ما در بحث دشمن شناسی باید ببینیم دقیقاً امروز در حوزه ی علمیه نفوذی کدام جریان است... لذا جریان شناسی فکری سیاسی به نحوی عام و اما جریان شناسی فکری سیاسی داخل خود حوزه های علمیه در دهه ی اخیر جریاناتی در حوزه ی علمیه به وجود آمد و افرادی در حوزه های علمیه ورود پیدا کردند و حرف هایی را مطرح می کنند که با روح قرآن سازگاری ندارد با روح کلام اهل بیت سازگاری ندارد، پس باید پروژه نفوذ را خوب شناخت... مستحضر هستید آن چیزی که بیشتر مربوط به حوزه-های علمیه هست یکی نفوذ فکری و دیگری نفوذ سیاسی است که برای جلوگیری از نفوذ فکری بهترین راه تقویت مبانی فکری است و برای جلوگیری از نفوذ سیاسی طلبه ها بویژه طلبه های جوان جریان شناسی های فکری و سیاسی را مطالعه کنند بحمدلله کتاب های زیادی در حوزه تدوین شده است که باید این ها حتی در دروس حوزه های علمیه وارد شود. اگر ما پنجاه سال تلاش کنیم و متونی را در حوزه ی علمیه به عنوان متون اسلامی تولید کنیم اما خدای ناخواسته این ها با یک نفوذ خیلی ساده در راستای هدف دشمن حرکت کنیم آن وقت مگر می شود از اسلام ناب دفاع کرد؟ یکی دیگر از راهکارها برای انقلابی ماندن حوزه جهاد کبیر است که در قرآن کریم مطرح شد یعنی جهاد تبیین، جهاد روشنگری، مگر می شود حوزه های علمیه ... این از باب دلالت های مستقیم امر به معروف و نهی از منکر است، در جامعه ی اسلامی در انقلاب اسلامی فساد فکری و فساد فرهنگی و فساد اقتصادی و فساد اخلاقی شکل بگیرد اما حوزه های علمیه تبیین نکنند این گلایه است جریان روشنفکرمابی حدود سه دهه هست که در کشور ما در حال فعالیت است از جمله درحوزه ی علمیه، در کل حکومت اسلامی و در حوزه ی علمیه، چرا تریبون های طلبه ها به این بحث اختصاص داده نمی شود؟ جریان روشنفکرمابی غرب زده دقیقاً با یک - ترجمه مستقیم متون غربی دو – با بومی کردن محتوای غربی در قالب قابل فهم برای جوانان عزیز ما و دانشگاهیان ما هست، این همه مقالات و کتاب ها و جزوات و سایت ها علیه اسلام ناب کردند مگر می شود طلبه ها نسبت به این قضیه بی توجه بشوند و این مسئله خود یک پروژه نفوذ است خود دشمن ها هم این را مطرح کردند و نقطه ی بعدی و پایانی در این حوزه مسئله ای هست که بسیار بسیار مهم است و مختص ما حوزوی ها هست امروزه این آسیب جدی که در حوزه ی علمیه هست و دشمنان خودشان مطرح کردند و گفتند دیگر شعار اسلام منهای آخوند کارساز نیست و امروزروزی نیست که بخواهیم بگوییم اسلام منهای روحانیت، اسلام با روحانیت عجین شده است جایگزین شعار اسلام منهای آخوند و روحانیت چیست؟ دشمنان در کتاب های خودشان این ها را مطرح کردند و این چیزهای محرمانه ای هم نیست که بگوییم از خودمان آمدیم تفسیر کردیم آنان گفتند که باید به دنبال روحانیون میانه رو باشیم اسلام باشد روحانیت هم باشد اما روحانیت میانه رو، یعنی چه؟ یعنی روحانیتی که یک مقدار از اسلام یک مقدار از غرب یک مقدار حق یک مقدار باطل... که متأسفانه الان هم در حوزه ی علمیه چنین چیزی دارد رواج پیدا می کند ... یعنی روحانیون خنثی و روحانیون بی غیرت نسبت به مبانی ارزش های دینی روحانیونی که توجه دقیق به این حوزه ها ندارند که این ها روحانیون میانه رو هستند یعنی انقلاب اسلامی استهاله ی از داخل بشود روحانیت باشد عمامه باشد حوزه ی علمیه ی قم باشد همه ی حوزه های علمیه سر جای خودشان باشند اما حوزه های علمیه از درون حداقلی نگاه کنند. که بعضی می خواهند بگویند این روحانیون میانه رو همان رویکرد اعتدالی که بعضی بخواهند مطرح کنند یک مقدار کنسرت حرام باشد البته شب قدر احیاء باشد نماز باشد روزه باشد ولی این گونه نیست که همه ی حرف ها باشد یک مقدار از حق و یک مقدار از باطل باشد... متأسفانه امروزه در همین حوزه های علمیه روحانیون و طلاب جوان انقلابی که مقام معظم رهبری روی این مسئله خیلی تأکید دارند بی-توجهی می شود... همین طلاب عزیزی که در مقابل آمریکا در مقابل نفوذ دشمن در مقابل شیادی مخالفان سینه سپر کردند بزرگترین اتهام این ها چیست؟ نسبت به احکام و ارزش های اسلامی زیادی جدیت دارند، مگر فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین (ع) و اباعبدالله الحسین(ع) همین رویکرد انقلابی را نداشتند... البته بحث مفصل است و بنده وقتم تمام شد یکی دو مطالبه هم داشتند حضار فرمودند که بنده در جلسه ی کمیسیون دیشب منتقل کنم فرمودند که یک – این جلسات نباید همین جا امروز عصر تمام شود یک شبکه ی عالی قابل تحقق است از مسئولین عزیز که تشکر هم می-کنیم جلسه ی به این خوبی از دیشب و امروز برقرار کردند... یک شبکه ی ارتباطی از همین دوستانی که در همین همایش حوزه ی انقلابی شرکت کردند حتماً این شبکه شکل بگیرد و در آن شبکه سرویس های محتوایی در حوزه ی مباحث معرفتی و انقلابی حتماً به دست دوستان برسد و دو- مطالبه ی دیگری که داشتند نسبت به برگزاری طرح های مبنایی که خلأ جدی در حوزه های علمیه هست را مطالبه کردند که حتماً مسئولین عزیز حوزه توجه جدی داشته باشند. بنده از محضر شریف شما عزیزان عذرخواهی می کنم بویژه اساتید عزیزی که در جلسه حضور دارند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

فایل دانلودی: