نكاتي درباره برجام و رفع تحریم‌ها (4)

شما اینجا هستید

مذاكره مجدد
عده‌اي مي‌گويند دولت ترامپ در خروج از برجام اشتباه كرده و بايد دولت جديد آمريكا را براي بازگشت به برجام كمك كنيم. و مي‌گويند آمريكا تقاضاي مذاكره مجدد دارد و بايد اين فرصت را از دست ندهيم.
پاسخ این است که: بر فرض كه بايدن با ترامپ تفاوت داشته باشد، بايد به تعهدات برجامي عمل كند. صرف گفتن بازگشت به برجام، نمي‌تواند اقدام عملي محسوب شود. آمريكا بايد تحريم‌هاي بانك مركزي و صادرات نفتي و... را بردارد.
نكته دوم تفاوت بين جمهوري‌خواه و دموكرات است. اول اين‌كه جمهوري‌خواهان مي‌خواستند با يك پرونده هسته‌اي مشكل هسته‌اي و موشكي و بانكي و منطقه‌اي را حل كنند. دوم اين‌كه آن‌ها كاري به اجماع جهاني ندارند و يك جانبه‌گرا هستند. به همين دليل با مكانيزم ماشه در شوراي امنيت نتوانست آلمان و انگليس و فرانسه را همراه خود كند. اما نبايد از عملكرد دموكرات‌ها غفلت كرد. بايدن و اوباما که هر دودموکرات هستند، چند قطعنامه با اجماع جهاني عليه ما صادر كردند!
براي ما آمريكا، آمريكاست! و فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهور شود، آن‌ها بايد به تعهدات خود عمل كنند و تحريم ها را بردارند.
از همين رو، طرح مذاكره مجدد، معنا ندارد. ما از سال 92 تا 94 مذاكره كرديم، و به برجام رسيديم. ملت ايران تعهداتي داشت كه انجام داده است. آمريكا و غرب هم تعهداتي داشتند كه انجام نداند. با این وجود مذاكره برای چه چیزی انجام بشود؟ تعهدات طرفين مشخص است و بايد در عمل نشان دهند و به آن پای‌بند باشند. ممكن است گفته شود اقدام عملي دولت جديد آمريكا، نيازمند دستور رئيس جمهور و تصويب كنگره است. شايد این اقدام آمریکا شش ماه طول بكشد. خوب ما طی مدت از تصویب برجام تاکنون تعداتخود را انجام دادیم ولی آمریکا هیچ اقدامی نکرده است، پس ايران امروز از پروتكل خارج شده و غني‌سازي خود را با 20درصد را آغاز مي‌كند. هر زمان آمريكا تحريم‌هاي بانكي را برداشت، ما به جاي امروز خود باز مي‌گرديم. اين امر نياز به مذاكره ندارد.
بر اساس آن‌چه از سخنان ترامپ و اعتقاد بايدن منعکس می‌شود، مذاكره در اين مرحله فقط يك معنا دارد و آن ابدي كردن محدوديت‌ها برای ایران است؛ که ملت ايران هيچگاه موشك نداشته باشد و برد منطقه‌اي و استراتژيك خود را محدود كنند. ما معتقديم براي رفع تحريم‌ها نياز به مذاكره جديدي نيست؛ زیرا ما مذاكره را در چند سال گذشته آزموده و نتيجه‌اي نگرفته‌ايم.
اثبات حسن‌نيت
ممكن است برخي بگويند: با خروج آمريكا 4+1 باقي هستند. ما بايد به طرف‌هاي اروپايي حسن‌نيت خود را ثابت كنيم. پاسخ به اين جمله را مي‌توان با رجوع به كتاب «امنيت ملي و ديپلماسي هسته‌اي» آقای روحانی در چاپ اول، دريافت كرد. البته در چاپ جديد آن، برخي جملات حذف شده است. در آن‌جا آقاي روحاني اعتراف مي‌كند كه در مذاكره با كشورهاي اروپايي تقريبا دستاوري نداشتيم. وقتي به ايشان اعتراض مي‌كنند پس چرا مي‌خواهيد دوباره مذاكره كنيد، تصريح مي‌كند: كسي كه كارها به دست اوست آمريكاست. مثالي كه ايشان در اين كتاب مي‌زند اين است كه اگر شما پول زيادي در اختيار داشته باشيد، بنز مي‌خريد يا پيكان يا دوچرخه؟ آمريكا بنز است، كشورهاي غيرمتعهد دوچرخه و كشورهاي اروپايي پيكانند! و شما(يعني نظام) به من اجازه ندايد بنز بخرم!! يعني اين سه كشور هيچ كاره‌اند.
اما در دوران پسا برجام مي‌توانيم بر اساس مثالی که در کتاب مذکور آمده است، اين سوال مطرح می‌شود: وقتی آمريكا از برجام خارج شد و فقط کشورهای اروپایی باقي هستند، چرا باید بر ماندن و تداوم برجام، اصرار داشته باشیم؟ مگر گفته نشده بود اصل آمريكا است! ديگر ادامه همكاري چه معنایی دارد؟
حقيقت اين است كه اروپايي‌ها هم با آمريكا تفاوت چنداني ندارند. در عمل هم ديده‌ايم كه اروپايي‌ها نفت ما را نمي‌خرند و تحريم‌ها را تشديد و ارتباط بانكي ما را مسدود كردند.
آري؛ امروز غرب بدهكار ماست و آژانس پانزده بار تعهدات ما را تاييد كرده است. فرمايش رهبري كه نوبت عمل آن‌ها بسيار منطقي است و مسئولين دولت هم آن را پذيرفته و وحدت خوبي بين قوه قضاييه و مجلس و مردم برقرار است كه از منافع ملي مردم عزيز ايران كوتاه نمي‌آييم و اين به معناي برداشتنه شدن تحريم‌هاست و بس.
آن‌چه بايد انجام شود
آن‌چه در طرح مجلس دیده شده و دولت موظف به اجرای آن گردیده، شامل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های زیر است:
- ممنوعیت دسترسي به اماكن نظامي
- ممنوعیت دسترسی به افراد و دانشمندان
- ممنوعیت حضور بلند مدت آژانس انرژی اتمی
- ممنوعیت دسترسي فرازماني و فرا مكاني آژانس
- ممنوعیت بازرسي‌هاي سرزده كمتر از دو ساعت
- ممنوعیت بازدید از مراكز غيراعلامي توسط ايران مثل سايت مريوان و...
- ممنوعیت نظارت 25ساله بر معادن و نیز نظارت بر معادن اورانيوم مثل معدن گچين بندرعباس و...
- ممنوعیت فناوري‌هاي مدرن براي سنجش ميزان غني‌سازي.
- ممنوعیت مهر و موم الكترونيكي
- و...
حدود 30درصد از مشكلات ايران مربوط به تحريم‌هاست. بزگترين بخش تحريمي مربوط به صادرات نفت است. امروز وضع دولت از نظر ارزي بسيار خوب و از نظر صادرات نفت و بنزين و منابع ارزي و منابع ريالي مانند بورس و... در موقعيت خوبي قرار دارد؛ و مشکلات اقتصادی مردم البته ناشی از سو مدیریت‌هاست.
بنابر این جمهوری اسلامی توانسته تحريم‌ها را دور بزند. لذا از مسئولين تقاضا داريم كه به همان اعتمادي كه در سال82 و 84 و 92 به آمريكا و طرفين اروپايي داشته‌اند، بسنده كرده و علاوه بر دور زدن تحريم‌ها، در بخش‌هاي غيرمربوط به تحريم‌ها هم اقدامات جدي انجام دهند.