تقیه امام معصوم ع مخالف یا موافق عصمت
دراین جلسه حجتالاسلام دکتر واود فاضلفلاورجانی بیان کردند:
۱. طرح اشکال به مقوله تقیه:
مخالفان تشیع، تقیه را معادل کتمان حقیقت و دروغگویی دانسته و آن را ناسازگار با عصمت پیامبران و امامان میدانند.
۲. تعریف لغوی و اصطلاحی تقیه:
تقیه در لغت به معنای پرهیز و حفظ نفس است و در اصطلاح، به کتمان اسرار برای جلوگیری از خطر جانی، مالی یا آسیب به نظام اسلامی اطلاق میشود.
۳. تقیه از منظر عقلانی:
عقلای عالم و حتی ادیان پیش از اسلام، تقیه در شرایط سخت را امری پسندیده میدانند تا جان، مال یا ارزشهای مهم حفظ شود.
۴. مستندات قرآنی تقیه:
آیاتی مانند داستان عمار یاسر (سوره نحل) و مؤمن آل فرعون (سوره غافر) و آیه «إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً» به جواز تقیه در شرایط خطر اشاره دارند.
۵. تقیه در روایات اهل بیت(ع):
با توجه به اقلیت بودن شیعه و سختگیری دشمنان، ائمه بر تقیه تأکید کردهاند و آن را سپر مومن و بخشی از دین معرفی کردهاند.
۶. پاسخ به شبهه دروغ بودن تقیه:
· تقیه حکم ثانوی است و در شرایط عادی حرام، ولی در موقعیتهای ضروری جایز میشود.
· در مواردی مانند اصلاح ذاتالبین، دروغ مصلحتی واجب میشود.
· توریّه (ابهامگویی بدون دروغ) و مجادله با دشمن از مصادیق تقیه بدون ارتکاب کذب هستند.
۷. محدودیتهای تقیه:
تقیه همیشه جایز نیست؛ در مواردی که امور مهمتر (مانند اساس دین) در خطر باشد، تقیه حرام میشود، همانند قیام امام حسین(ع).
کلمات کلیدی: تقیه، عصمت، کتمان حقیقت، حکم ثانوی، عمار یاسر، مؤمن آل فرعون، توریّه، اصلاح ذاتالبین، اهل بیت.
پایان پیام
| سخنران | موضوع | تاریخ | فایل | مدت زمان | عکس سخنران |
|---|---|---|---|---|---|
حجتالاسلام دکتر واود فاضلفلاورجانی | تقیه امام معصوم ع مخالف یا موافق عصمت | 1404/06/10 | 00/18/41 | ![]() | |
حجتالاسلام دکتر واود فاضلفلاورجانی | تقیه امام معصوم ع مخالف یا موافق عصمت | 1404/06/10 | 00/18/41 | ![]() |
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.




