به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین باقرزاده در بیست و دومین همایش دفتر ارتباطات فرهنگی با عنوان « حوزه انقلابی و رسالت های آن » به ارائه گزارش «مفهوم و مبانی حوزه ی انقلابی» پرداخت که متن آن در ذیل آمده است:
همان گونه که فرمودند دیشب کمسیون هایی که برای این گردهمایی تشکیل شده بود قرار هست گزارشی از کمسیون ها خدمت عزیزان شرکت کننده در همایش عرض شود بنده هم در کمسیون مفهوم و مبانی حوزه ی انقلابی بودم که انشاءالله به لطف خدا در دقایقی گزارشی از این کمسیون را خدمت شما عرض می کنم.
ما در کمسیون در یک جمع بندی به این نتجیه رسیدیم که تعریف حوزه ی انقلابی از سه رکن مفهومی تشکیل می شود حوزه ی انقلابی یعنی حوزه ی آرمان گرا و حوزه ای که هدفمند است آرمان های متعالی دارد برای ایران برای منطقه و برای جهان، بنابراین از دایره ی حوزه انقلابی کسانی که آرمان های جهانی اسلام را به آن اعتقادی ندارند و جذب تئوریهای موجود اداره کننده ی دنیا هستند و به تعبیری دنبال جهانی شدن هستند تا دنبال جهانی سازی اسلام باشند این ها از گردونه ی انقلابی گری در حوزه خارج می شوند و مشمول شعاع وجودی حوزه ی انقلابی نیستند طلبه و استاد و فاضلی که اساساً آرمان های اسلام را در حرکات و در نوشته ها و در مواضعش مد نظر ندارد و سعی می کند توجیه کننده ی هجمونی قدرت جهانی باشد او نمی تواند یک حوزوی انقلابی باشد، که این رکن اول است. رکن دوم حوزه ی انقلابی برنامه ریزی است، یعنی یک حوزوی انقلابی کسی است که برای آرمان های جهانی اسلام دارای برنامه هست تفکر برنامه ریز دارد و دغدغه ی تأثیرگذاری از طریق اجرای برنامه های خود تا رسیدن به آن آرمان های مطلوب را دارد. حضرت امام مصداق یک چنین خصیصه ای است ایشان هم به آرمان مهدویت و جهانی سازی اسلام معتقد بود و هم برای رسیدن به آن آرمان بیکار نمی نشست و اهل قعود نبود و اهل ریا هم بود و امام (ره) برای رسیدن به آن خورشید که می فرمود ما منتظر رؤیت خورشید هستیم برنامه ریزی هم می کردند تا مرحله به مرحله جامعه ی انسانی در ایران و در منطقه و در جهان به سمت آن جامعه ی آرمانی نزدیک و نزدیک تر شود از این خصیصه استفاده می کنیم که کسانی که اعتقاد به آرمان های جهانی اسلام دارند اما هیچ حرکت و تحرکی و اقدامی را تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) را جایز نمی دانند (مانند انجمنی ها) این ها هم از دایره انقلابی بودن در حوزه خارج هستند چون نمی توانند به سمت آرمان ها برنامه ریزی کنند و نمی خواهند و فکرش را هم ندارند و با تفکرات غلط خودشان فکر می کنند آن آرمان ها سفره هایی است که پهن خواهد شد و این ها سر سفره های آرمان جهانی اسلام خواهند نشست در حالی که در حوزه ی انقلابی و تفکر انقلابی در حوزه، یک حوزوی انقلابی کسی است که برای رسیدن به آن آرمان مهدویت و آرمان جهانی سازی اسلام گام به گام برنامه ریزی می کند و اهل برنامه ریزی است و می گوید ما باید ترتیبات منطقه ای را بچینیم ما باید ترتیبات درون نظام اسلامی و جامعه اسلامی را تدوین کنیم، ما باید سیاست جامعه ی اسلامی را سامان بدهیم، ما باید منطقه را اداره کنیم نه آمریکا و قدرت های بزرگ، و ما باید به جهان نظم جهانی ببخشیم نه نظم نوین آمریکا، این هم دومین شاخصه ی حوزه ی انقلابی است که برای رسیدن به آرمان ها باید دارای فکر برنامه ریزی و مرحله بندی و نقشه ی راه کشیدن باشد...
سومین رکن از مفاهیم مندرج در حوزه ی ا نقلابی یعنی رکن مفهومی عبارت است از روحیه ی اصلاح گری و انتقادگری و اعتراض و نارضایتی نسبت به هر وضع نامتناسب با آن هدف آرمانی، از فساد و فحشاء گرفته تا فقر و تبعیض و بی عدالتی و هرج و مرج و بی قانونی و فتنه و هر چیزی که حرکت جهان اسلام را به سمت آن آرمان جهانی اش کند کند و یا متوقف کند یک حوزه ی انقلابی نسبت به این قضیه حساس است که حضرت آقا هم فرمودند یکی از خصیصه های انقلابی گری حساسیت نسبت به آسیب های انقلاب اسلامی و نسبت به نقشه های دشمن و نسبت به برنامه های دشمن و نسبت به هر امری که حرکت اسلام را به سمت خودش کند بکند این از خصیصه های انقلابی گری است. پس حوزه ی انقلابی در مفهوم خودش سه رکن داشت. یک رکن آرمان گرایی، آرمانی را هم که عرض می کنیم آرمان اسلامی است و الا انقلابیون مارکسیسم و انقلابیون لیبرالیسم هم آرمانگرا هستند اما آرمان لیبرالیستها آزادی به تمام معنا و مطلق در همه ی عرصه ها مادون حد و مرز است و یک جامعه ی آزاد است. سوسیالیست ها هم آرمانگرا هستند منتها در مسیر افکار جناب مارکس، آن ها هم آرمان هایی دارند اما آرمان یک حوزه ی انقلابی بر اساس آرمان های اسلامی طراحی می شود. دومی عبارت بود از برنامه ریزی برای رسیدن به این آرمان ها، و ننشستن تا این که دشمن برای ما برنامه ریزی کند حضرت آقا فرمودند اگر دشمن برای پنجاه سال ما برنامه ریزی می کند ما باید برای صد سال آن ها برنامه ریزی کنیم، و نمی شود حوزه نسبت به این گونه مسائل چه در بُعد منطقه ای و چه در شعاع جهانی متفاوت باشد. حوزه ی انقلابی یک حوزه ی طراح و نقشه ریز و تعیین کننده ی نقشه ی راه برای حرکت جهان اسلام به سمت مطلوب است. و سومی را هم که عرض کردیم حوزه ی انقلابی حوزه ی انتقادگر است و با تفاوت نسبت به چالش های حرکت انقلابی جهان اسلام هست، بی تفاوتی در حوزه ی انقلابی معنا و مفهومی ندارد و در قاموس حوزه ی انقلابی نشستن و بی تفاوت بودن و کنج آرامش را اختیار کردن و هراسیدن از ورود در فضای نقد و انتقاد و نظر دادن نسبت به چالش های جامعه ی اسلامی و منطقه و جهان... در قاموس انقلابی گری هیچ معنا و مفهومی ندارد. لذا یک حوزوی انقلابی ضمن اینکه از دستاوردهای انقلاب اسلامی با جان حمایت می کند از آسیب هایی که متوجه انقلاب اسلامی هست به شدت حساس هست و در برابر آن ها می ایستد. در این نشستی که دیشب در خدمت عزیزان بودیم بعضی از نکات هم به بحث گذاشته شد دوستان به این معتقد بودند که حوزه ی انقلابی باید حوزه ی عالم و معنوی هم باشد اگر حوزه ی انقلابی و طیف انقلابی حوزه که اکثریت حوزه که اکثریت قاطع حوزه های علمیه را تشکیل می دهد اگر طیف انقلابی حوزه عرصه ی علم را رها کند و به بهانه ی این که می خواهد انقلابی باشد، یا خدایی ناکرده دچار آسیب بی معنویتی بشود این مسئله باعث می شود که تجهیزات لازم برای انقلابی گری را از دست بدهد و در دست نداشته باشد. لذا اگر سخن از حوزه ی انقلابی هست سخن از حوزه ای است که دو موتور محرک برای حرکت به سمت اهداف را دارد. یک موتور او را در تحصیل علم و تقوا و تهذیب نفس تجهیز می کند و علاوه بر این که همه ی حوزویان دارند یک موتور دیگری برای حرکت او به سمت اهداف انقلابی و انجام رسالت های انقلابی اسلام برای او هست. در این نشست نظر بعضی از دوستان این بود که ای کاش حوزویان و مسئولان عالی رتبه ی حوزه به حرف جوانان بیشتر توجه کنند و جمع بندی این شد که جوان ها هم باید برای رساندن حرف خودشان به مسئولین تدبیر لازم و سنجیدگی لازم و وزانت لازم را حتماً رعایت کنند و البته این مطالبه ی عمومی فضای حوزه ی انقلابی از مسئولین هم هست که به سخنان و ایده ها و دیدگاه های طلبه های جوان توجهی بیش از پیش داشته باشند. در نشست دیشب همین طلبه هایی که از شهرستان هم آمده بودند وقتی که دیدگاه هایشان را مطرح می کردند احساس می کردیم که این ها دریایی از حرف دارند و حرف هایی که ارزش شنیدن دارد یک حرف هایی که سبک نیست خام نیست و در مورد آن مطالعه کرده اند و جوانان گروه های مطالعاتی تشکیل دادند و در این خصوص از مطالب فکر کردند و با فکر حرف می زنند. پس دو بُعد در این قضیه دیده شد یکی این که مسئولین به حرف ها و ایده های طلاب جوان انقلابی توجه کنند و مسئله ی دیگر این که خود طلاب هم از راه خودش که هر موقعیتی یک برخوردی را می طلبد، برخورد با استاد باید متناسب با شأن استادی او باشد برخورد با مدیر باید متناسب با شأن مدیریتی او باشد و برخورد با مسائل پایین تر هم متناسب با شأن خودش باشد.
چون فرصت بنده تمام شد فقط به صورت تیترآور آن شعاع انقلابی گری را که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند و در این جلسه هم مطرح شد فقط به ذکر موارد اکتفا می کنم و اشاره می کنم که حضرت آقا در گستره ی انقلابی گری فرمودند:
1 پایبندی به مبانی و ارزش های اسلامی و انقلابی
2 هدف گیری آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنان
3 پایبندی به استقلال کشور
4 حساسیت در برابر دشمن و نقشه ی دشمن و عدم تبعیت از آن
5 تقوای دینی و سیاسی
از آنچه که گفته شد در قسمت اول صحبت های جمعبندیمان ما مبانی حوزه ی انقلابی را به صورت یک مبانی عقلانی به دست می آوریم اساساً حوزه ی انقلابی بر اساس مبانی مسلم حوزه های علمیه است یعنی آن تراث و میراث باقی مانده از گذشتگان و بزرگان حوزه، لازمه ی آن انقلابی بودن است... همان میراث مهدویت و همان میراث جهانی سازی که در مهدویت نهفته است همین ها به ما می گوید که باید انقلابی باشیم تا آن اهداف بلند انقلاب جهانی اسلام انشاءالله محقق بشود.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته


