منشور مطالبات رهبری از دانشجویان در دههی چهارم انقلاب(2)؛
«ما اصولى داریم که باید از این اصول تخطى نشود؛ یعنى به نام فکرپردازى و اندیشهپردازى، از اصول انحراف پیدا نشود/ به طور جدى به کارهاى فکرى و فرهنگىِ برنامهمند و هدفمند و عمیق بپردازند/ شما هر چه میتوانید، دایرهى خلّصین را توسعه بدهید؛ کارى کنید که افراد خالصى که میتوانند جامعهى شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند»
با توجه به نزدیک شدن به روز دانشجو، منشوری از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان در دهه چهارم انقلاب ارائه میگردد. در این قسمت انتظارات فرهنگیـمعنوی رهبر معظم انقلاب از دانشجویان را میخوانید:
1. رعایت مسائل اخلاقی
پرهیز از قول به غیر علم، از غیبت، از تهمت. من خواهش میکنم شما جوانهاى عزیز به این مسئله اهتمام بورزید.
16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان، 17 رمضان المبارک 1433
1.1. پرهیز از قول به غیر علم
اگر چنانچه چیزى را بگوییم که به آن علم نداریم... این کمک کردن به شایعه است، این شایعهپردازى است؛ قول به غیر علم است. قول به غیر علم، خود قولش هم اشکال دارد، عمل کردن به آن امر غیرمعلوم و بدون علم هم اشکال دارد؛ «و لا تقف ما لیس لک به علم». «لا تقف» یعنى چیزى را که علم به آن ندارى دنبال نکن، دنبال نرو.
16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان، 17 رمضان المبارک 1433
2.1. پرهیز از تهمت
اگر چنانچه ما چیزى را به کسى نسبت بدهیم که در او نیست، این میشود تهمت.
16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان، 17 رمضان المبارک 1433
3.1. پرهیز از رقابت بر سر پست و مقام
رقابت بر سر پست و مقام. در یک دورهاى دانشجوهاى تشکلهاى اسلامى و ارزشى منزوى بودند؛ مسئلهى پست و مقام و احیاناً چرب و شیرین و اینها مطرح نبود، اما حالا گوشه و کنار ممکن است مطرح باشد؛ لذا مراقب باشید.
16 مرداد 1391، بیانات در دیدار دانشجویان، 17 رمضان المبارک 1433
2. تلاش برای فهمیدن
یکى از مسئولیتهاى جریان دانشجویى تلاش براى فهمیدن است؛ یعنى تفکر.
7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
1.2. تشکیل جلسات فکری وسیع
من به نظرم میرسد یکى از کارهاى لازم، تشکیل جلسات فکرى وسیعى است که مجموعهى دانشجویى، همراه با مجموعهى حوزوى، با برنامهریزى خوب، میتواند به وجود بیاورد تا بنشینند دربارهى مسائل گوناگون فکر کنند.
7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
2.2. آوردن حرف نو به میدان اندیشه
گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحیح میتواند همان ثمراتى را ببخشد که ما در زمینههاى مسائل علم و فناورى و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنى شکوفایى، آوردن حرف نو به میدان اندیشه با یک حرکت صحیح و جهتگیرى درست.
7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
3.2. مشخص کردن اصول
یکى از کارها، مشخص کردن اصول است. ما اصولى داریم که باید از این اصول تخطى نشود؛ یعنى به نام فکرپردازى و اندیشهپردازى، از اصول انحراف پیدا نشود.
7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
3. استنباط نظرات امام خمینی
بنشینند واقعاً گروههاى کارى در زمینههاى مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفتههاى امام به دست بیاورند.
7 مهر 1387، بیانات در دیدار دانشجویان
4. تصمیمساز بودن محیط دانشجویی به جای تصمیمگیر بودن
گفته شد توانایى تصمیمسازى و تصمیمگیرى. اینجا من این مطلب را پرداخت کنم. توانایى تصمیمسازى خیلى خوب است. توانایى تصمیمگیرى یکى از مشکلاتى است که اگر وارد محیط دانشجویى شد، خیلى از هنجارهاى مطلوب و درست را به هم خواهد زد؛ این تجربهى ماست. بگذاریم دانشجو با فکر خود، با زبان باز خود، با تعلق کم خود، با گفتار و عمل خود، تصمیمسازى کند. تصمیمگیرى را بگذاریم کسى بکند که بتوان از او سؤال کرد و او مسئول و پاسخگو باشد. بنابراین دنبال این نباشیم که محیط دانشجویى، محیط تصمیمگیرىِ براى اقدام باشد. این نه به نفع دانشجوست، نه به نفع آن اقدام. دنبال این باشیم که محیط دانشجویى تصمیمسازى کند؛ یعنى گفتمانسازى کنید.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
1.4. تصمیمسازی در مسئلهی نهضت نرمافزاری
ببینید بنده وقتى مسئلهى نهضت نرمافزارى را خواستم مطرح کنم، قبل از همه تو دانشگاه با دانشجوها مطرح کردم؛ حدود 10 سال قبل. نه با وزارتها صحبت کرده بودم، نه با رئیسجمهور وقت صحبت کرده بودم، نه حتى با اساتید صحبت کردم. اولبار در دانشگاه امیرکبیر این فکر را به میان آوردم. امروز شما ببینید این یک گفتمان است، یک مطالبهى عمومى است، یک خواستِ همهى دانشگاههاى کشور است که من هر جا هم میروم، از زبان دانشجو مطالبهاش را میشنوم؛ از زبان استاد و مدیر، اجرایش را در یک مرحلهى دیگر میشنوم و اجرا هم دارد میشود. همین نوآورىهاى علمى بسیار، بخشى از انگیزه و توان خودش را از این شعار گرفته: «تصمیمسازى کنید»، «گفتمانسازى کنید». این، مجرى و مسئولین اجرایى را میکشاند دنبال این تصمیم و تصمیمگیرى خواهند کرد و عمل خواهد شد.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
5. رعایت دینی در حد وسع و امکان
تدیّن، رعایت دینى، در حد وسع و امکان، این مایهى توجهات الهى است، مایهى توفیقات انسانى است، مایهى پیشرفت است، این را دست کم نگیرید.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
1.5. امدادهای الهی
خداى متعال مدد میکند شما را؛ کارها دست خداست.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
با توجه به خدا و تقرب به خدا، با توسل به دامان قدس الهى و ذیل عنایت الهى میتوان خیلى کارهاى دشوار را انجام داد.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
2.5. تحکیم بنیهی دینی
با این کار بنیهى دینى و انقلابى خودتان را هم محکم میکنید. جوان ما اگر بنیهى دینىاش مستحکم باشد، خیلى از این کسانى که مشغول تلاشاند براى منحرف کردن ذهنها به سمتهاى گوناگون، وقتى دیدند جوان ما محکم است، میکشند کنار... جوان ما وقتى بنیهى فکرى و اعتقادىاش محکم بود، او هم میفهمد که دیگر نباید دنبال جوان ما بیاید.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
3.5. نماز، نافله، تلاوت قرآن، دعا، صحیفهی سجادیه، نهجالبلاغه، نماز شب
با خداى متعال رابطه برقرار کنید. با نماز، با نافله، با تلاوت قرآن، با دعا، با صحیفهى سجادیه. این صحیفهى سجادیه پر از معارف دینى است.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
این استحکام بنیهى اعتقادى با همین توجهها، با همین تضرع، توسل به پروردگار، در همین دعاهاى صحیفهی سجادیه به دست مىآید. این دعاها فقط یارب یارب گفتن نیست، لبریز از معارف اسلامى است که اعتقاد انسان را عمیق میکند. تلاوت قرآن هم همین طور، خود نماز هم همین طور. به هر حال، این توصیهى من است به همهى شما جوانان.
14 اردیبهشت 1387، بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههاى شیراز
انس با قرآن و انس با نهجالبلاغه و انس با صحیفهى سجادیه و دعا و نافله و نماز شب و هر کار که توانستید بعد از آن بکنید.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
4.5. ترک گناه
ترک گناه. گفتنش آسان است، عملش سخت است؛ اما ناگزیر است. دروغ نگفتن، خیانت نکردن، از لغزشهاى گوناگون جنسى و شهوانى پرهیز کردن، از گناهان پرهیز کردن؛ قدمِ مهمترینش این است.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
5.5. روزهی ماه رمضان
روزهى ماه رمضان خیلى مغتنم است؛ مبارزهى با گرسنگى، تشنگى، گرما و سختىهایى که انسان دارد.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
6. مغتنم شمردن فرصتها
این ایام (ایام دههی ذیالحجه) را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفایى، فرصت حرکتهاى بزرگ سیاسى و انقلابى و اجتماعى مال شما جوانهاست، فرصت توجه به خداى متعال و ذکر الهى و مستحکم کردن رابطهى قلبى با خدا هم متعلق به شماست. بهترین وسیلهاى که میتواند ذکر الهى را براى شما و براى ما زنده کند، ترک گناه است. این کار، براى شما آسانتر از پیرهاست. شما جوانها دلهاى نورانى دارید، زمینههاى آمادهاى دارید. از خداى متعال کمک بخواهید. قدر این دورهى درخشان جوانى را بدانید.
11 آبان 1390، بیانات در دیدار با دانشآموزان و دانشجویان
شما الآن دل و جان و روح آمادهاى دارید. به مرور گناهان، گرفتارىها و مشکلات فراوانى که در مسیر مبارزات زندگى انسان به وجود مىآید ـدر سیاست، در اقتصاد، در یک لقمه نان، در به دست آوردن امکانات زندگىـ چنانچه انسان از حالا تمرین نکرده باشد، اینها گرفتارىها را زیاد میکند، دل را تاریک میکند.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
7. استمرار روحیهی مطالبهگری و نشاط
ممکن است در برخى از این اظهارات، نظر این حقیر و نظر آن گویندهى محترم یکسان نباشد، اما روحیهى اندیشیدن، انتخاب کردن، با انگیزه بیان کردن، همان چیزى است که ما آرزوى آن را در جوانها داریم. ما میخواهیم شما فکر کنید. بر اساس فکر، بخواهید. بر اساس این خواستن، جرئت و جسارت بیان و ابراز پیدا کنید.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
8. فعالیتهای سازندگی دانشجویی
این حرکت دانشجویىِ سازندگى هم بسیار جالب و بسیار لازم است؛ کار خیلى خوبى است.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
9. نگه داشتن یادمان شهدای هستهای
در همین قضیهى این ترورها، من عقیدهام این است که بچههاى تشکلهاى دانشجویى در این قضیه کوتاه آمدند؛ یعنى کمعملى نشان دادند. باید این قضیه را بزرگ میکردید. البته نه اینکه بزرگ کنید ـچون خودش بزرگ استـ همان جور که هست، منعکس میکردید. ما حتى ندیدیم تشکلهاى ما پوستر این شهدا را هم چاپ کنند، منتشر کنند، پخش کنند، یادمان اینها را نگه دارند. نه، این موضوع اصلاً نباید فراموش شود؛ این کار کوچکى نیست.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار با جمعی از دانشجویان
10. پرداختن به کارهای فکری و فرهنگی عمیق و هدفمند
به طور جدى به کارهاى فکرى و فرهنگىِ برنامهمند و هدفمند و عمیق بپردازند. یک وقت هست که دشمن به عرصهى دانشگاه تهاجم آشکار میکند؛ اینجا شما باید حضور آشکار داشته باشید؛ مثل مسائل دورهى فتنهی 88 و امثال اینها. یک وقت هست که نه، آنچنان تهاجم آشکارى وجود ندارد؛ اینجا بایستى حضور مجموعههاى دانشجویى، حضور عمیق فکرى باشد. 19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
11. پرهیز از ابتذال در کارهای فرهنگی و هنری
یکى از چیزهایى که من به جد توصیه میکنم پرهیز از ابتذال در کارهاى فرهنگى و هنرى است. مراقب باشید. من نمونههایى از این مسئله را سراغ دارم؛ البته نه حالا، حدود هفده هجده سال قبل... از ابتذال فرهنگى، ابتذال اخلاقى به شدت پرهیز شود و با آن مواجهه بشود.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
1.11. سیاستگذاری دشمن برای ترویج ابتذال
امروز یکى از سیاستهاى دشمن ترویج ابتذال است. با این سیاست استکبار مبارزه کنید. همین طور که آنها تحریم اقتصادى را برنامهریزى میکنند، همین طور ترویج ابتذال را برنامهریزى میکنند... میگویند براى شکستن مقاومت جمهورى اسلامى، باید بین جوانها ترویج ابتذال کرد؛ یعنى به قضایا ماهیت سیاسى میدهند. با این بایستى مواجهه کرد، مقابله کرد. البته مقابلهى صحیح که این یک نوع ایستادگىِ بسیار ارجمند در مواجههى با نقشههاى استکبار است.
19 مرداد 1390، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
12. افزایش خلوص در جامعه
شما هر چه میتوانید، دایرهى خلّصین را توسعه بدهید؛ کارى کنید که افراد خالصى که میتوانند جامعهى شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند. این خوب است. از خودتان شروع کنید... هر چه میتوانید، در حوزهى نفوذ تشکل خود، براى بالا آوردن میزان خلوصهاى فردى و جمعى تلاش کنید که نتیجهى آن، خلوص روزافزون جامعهى شما خواهد شد.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
13. نقدپذیر بودن
شما همهاش گله دارید که چرا مسئولین نقدپذیر نیستند. شما هم نقدپذیر باشید! نقدپذیرى که فقط مخصوص مسئولین نیست. بالاخره اگر بر دانشجو هم نقدى وارد است، باید نقدپذیرى کند.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
14. تقویت مبانی معرفتی
مجموعهى تشکلها، تقویت مبانى معرفتى را جدى بگیرند تا بعد، از تشکلها سرریز بشود روى مجموعهى دانشجوها. تقویت مبانى معرفتى خیلى لازم است. ضعف این مبانى، ضررهاى بزرگى به مجموعهى دانشجویى کشور و مجموعهى تشکلها خواهد زد.
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
15. ارتباط با بدنهی دانشجویی
تشکلها ارتباطاتشان را با بدنهى دانشجویى تقویت کنند. به نظر من، از بدنهى دانشجویى غافل نشوید. حالا گفتند که این اردوهاى ضیافت برگزار میشود؛ خوب، این خوب است. اینها یکى از همان راههاى ارتباط با بدنهى دانشجویى است؛ لیکن به نظر من در همهى دورهى سال و در مناسبتهاى مختلف، ارتباط با بدنهى دانشجویى و همچنین ارتباط با اساتید ارزشى زیاد باشد.(*)
31 مرداد 1389، بیانات در دیدار دانشجویان در روز 11 ماه رمضان
*جواد هاشمپور؛ پژوهشگر/
پایان متن/ 15-9-91
منبع: برهان
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.


