
اکرام خانواده و نزدیکان
در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی هدایت بیان کردند:
بسمالله الرحمنالرحیم
۱. اهمیت ارتباط با خویشاوندان (ارحام)
امیرالمؤمنین علی(ع)ارتباط با ارحام را اولین قدم در معاشرت میدانند و بر اکرام و خیررسانی به آنان تأکید میکنند. قطع رحم را از نشانههای جاهلیت برمیشمرند و یادآوری میکنند که حمایت خویشاوندان، جایگزینی ندارد و ثروت مادی نمیتواند کارکرد عاطفی و امنیتی آنان را جبران کند.
۲. معیارهای انتخاب و حفظ دوستان
در مراتب بعدی معاشرت،دوستیهای اصیل از جایگاه ویژهای برخوردارند. امام علی(ع) ناتوانترین افراد را کسی میداند که نتواند دوستان خوبی کسب کند یا دوستانش را با رفتار ناشایست از دست بدهد. بر تقسیمبندی عادلانه زمان برای مناجات، کار و معاشرت با دوستان خیرخواه که همچون آینه، عیوب را نشان میدهند، تأکید شده است.
۳. حقوق همسایگان و جایگاه آن
معاشرت با همسایگان و رعایت حقوق آنان،سومین اولویت مهم در اخلاق ارتباطی است. این موضوع آنچنان مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) بوده که گمان میرفته همسایه از همسایه ارث میبرد. رعایت تقوا و انصاف با جیران، سفارش مؤکد دینی است. (رعایت انصاف در معاشرت )
۴. اصل تعادل در روابط خانوادگی و اجتماعی
امام عدالت،اصل تعادل را در تمام شئون زندگی از جمله معاشرت، رعایت میکرد. ایشان توصیه میکنند که محبت به خانواده نباید به حدی افراطی برسد که انسان را از انجام وظایف الهی و اجتماعی بازدارد. محور رابطه باید کرامت و خیررسانی باشد، نه صرف پیوند فامیلی.
۵. اولویتبندی در روابط بر اساس ارزشهای الهی
در نگاه علوی،رعایت اولویت در معاشرت ضروری است؛ ارتباط با خدا و انجام وظایف الهی در رأس قرار دارد و سپس به ترتیب، خانواده، خویشاوندان، دوستان صالح و همسایگان اولویت دارند. هرگونه بیاعتنایی به این اولویتبندی، به اختلال در شبکه ارتباطی انسان منجر میشود.
---
کلمات کلیدی: نهج البلاغه, اخلاق معاشرت, آداب ارتباط, امیرالمؤمنین علی, ارتباط با ارحام, دوستی در اسلام, حقوق همسایه.
پایان پیام

- برای ارسال دیدگاه وارد شوید.


