قیام فاطمی
نگاهی نو به سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س)
هادی قطبی
مهمترین جلوه از سیره سیاسی آن حضرت را می توان ذیل عنوان قیام فاطمی و در دفاع از امامت و ولایت و مبارزه با انحراف جامعه اسلامی ذکر نمود. علم و آگاهی، شجاعت و صراحت در تبیین حقیقت، زمان شناسی و تکرار و اصرار، از جمله ویژگی های این قیام محسوب می شود.
آنچه مسلم است اینکه آن حضرت علی رغم سکوت و بی تفاوتی و گاه مخالفت های امت پیامبر(ص)، به حفظ وحدت و حراست از میراث پیامبر اکرم(ص) و تقویت اسلام نوپا نیز می اندیشید و حفظ مصالح مسلمین و وحدت جامعه اسلامی در اولویت قرار داشت.
اگر استراتژی و راهبرد حضرت زهرا(س) را، تحقق جامعه توحیدی و حاکمیت توحید در تمامی ارکان جامعه بدانیم، راههای رسیدن به آن قله را تاکتیک هایی مانند تبلیغ و تبیین و ... تشکیل می دهند که هر کدام تکنیک های مختص به خود را دارند. مثلا ممکن است تبلیغ چهره به چهره برخی از معارف در برخی مقاطع، موثرتر از مسجد و منبر بوده باشد.
تلاش آن حضرت بر آن بود تا افکار عمومی و مردم جامعه را نسبت به پذیرش ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) آماده سازد تا آنان نسبت به حضرت امیر ضمن افزایش علم و آگاهی، بصیرت لازم را نیز در مواجهه با فراز و نشیب های جامعه ولایی داشته باشند. اما این امر آن زمان محقق نشد، و راهکار حضرت زهرا(س) نیز برای جبران این نقیصه، قیام نظامی نبود که با بگیر و ببند و مبارزه مسلحانه، مردم را نسبت به حکومت امیرالمومنین(ع) به خضوع درآورد؛ بلکه حضرت فاطمه(س) راهکار مدیریت بحران را در صبر بر مصائب و تبیین و روشنگری و رساندن پیام به نسل های آینده برای اسلام آینده دانست.
سیره سیاسی حضرت فاطمه(س)، تبیین حق برای همراه نمودن اکثریت جامعه و ایستادن پای کار حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود. برای این امر ابلاغ پیام حق و پافشاری و ایستادگی بر سخن حق، ولو با فدا شدن خود و نزدیکانش باشد، به دلیل تحقق مصالح اسلام و مسلمین، بر هر چیز مقدم است.
قیام و مدیریت بحران حضرت زهرا(س) در آن برهه زمانی، برای حفظ انسجام و وحدت جامعه نوپای اسلامی که هنوز از شرک و جهل و خرافه پیراسته نشده، به قیمت فدا شدن خود و فرزندش و نیز هتک حرمت خانوادهاش تمام شد؛ و اگر هنوز توفیق درک حضور خورشید ولایت عظما برای جامعه بشری حاصل نشده، بیشک یکی از دلائل آن عدم تحقق جامعه ای است که با خواست و میل قلبی خود بهترین و برترین انتخاب را داشته و ولایت خدا را بر نفس خود بپذیرند.
طبیعی است برای تحقق این امر، اول قدم تغییر انفسی در آحاد بشر است که خود مسلتزم شرایط و لوازم ویژه ای است. در غیر اینصورت اگر صدها فاطمه(س) و علی(ع) هم بیایند، باز فدای جهل و هوس زمانه خواهند شد. یعنی هدف شهادت و فدا شدن نیست، هدف تحقق مصالح اسلام و جامعه اسلامی ولو در سالها بعد است که نیازمند صبر و مقاومت و جهاد فرهنگی است.
در طول چند صد سال گذشته از دوران بعثت پیامبر(ص) تا کنون، به یقین جماعت اقلیتی چنین اندیشیده و زندگی کرده اند، اما تبدیل آن به اکثریت نیازمند تلاش خواص و نخبگان در کنار پذیرش روحی دلسوزان و متدینان جامعه است تا در کنار یکدیگر و پس از یک دوره بلند مدت در کسب بینش و بصیرت، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی و ظهور ولی عصر(عج) باشند.
انقلاب اسلامی محصول قیام فاطمی
با توجه به آنچه گفته شد: رفتار و گفتار آن حضرت هر زمان که توسط اکثریت جامعه دینی درک و فهم شود، در واقع اقلیت جامعه علوی تبدیل به اکثریت شده و می تواند جامعه آرمانیِ الهی و نبوی و علوی را که در راستای تحقق مصالح واقعی فرد و جامعه است، محقق سازد. این امر در هر برهه ای به میزان تلاش برای دانش افزایی و بصیرت افزایی، به طور نسبی و در منطقه ای محدود محقق شده است که مهمترین و وسیع ترین نمونه آن، انقلاب اسلامی ایران در سال 57 به عنوان برآورده کننده بخشی از آمال و آرزوی انبیاء و اولیای الهی بوده است.
این انقلاب محصول همان روشنگری ها و بصیرت افزایی های نخبگان است، تا آنجا که اکثریت جامعه حاضر به فدا کردن مال و جان خود شدند تا اسلام ناب محمدی به حد مقدور و امکان تحقق یابد. حفظ وحدت و مصالح مسلمین برای تحقق حاکمیت توحید، بین مردم و مسئولین تقسیم شد به گونه ای که مردم در تمامی ارکان نظام اسلامی نقش موثر و مستقیم دارند.
برای خواص جامعه به ویژه نخبگان فکری و فرهنگی، هنوز هم سیره حضرت زهرا(س) حلال مشکلات فرهنگی و سیاسی جامعه است تا نسل به نسل، با تمسک به آن و قیام برای روشنگری و تبیین مبانی اندیشه اسلامی و معارف دینی، به مردم قدرت آگاهی و بینش در انتخاب صحیح و درست بدهند. مردم نیز با تمسک به سیره سیاسی آن حضرت، باید به دنبال منبع بی غل و غش مبانی و معارف و احکام اسلامی باشند تا بتوانند با حاکمیت عقل و وحی، در مقابل وساوس شهوانی و فکری و شبهات دشمن در فضای حقیقی و مجازی مقاومت کرده و هنگام نیاز به حضور ایشان، مقتدرانه و به طور حداکثری حاضر شوند تا پس از آزمون های آسان و سخت، جهان را لایق درک تمدن نوین اسلامی و درک جامعه مهدوی نموده و جامعه بشری طعم عدالت و معنویت را بچشد.
- برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .