به گزارش دفتر ارتباطات فرهنگی ، امام خمينى (قدس سره) در تبيين اين مسئله مى فرمايند:[1]
1. احكام اسلامى ـ اعم از آنچه مربوط به مسائل مالى يا سياسى و حقوقى و غيره است ـ نسخ نشده و تا قيامت، برقرار و استوار است و اجراى اين احكام، بدون تأسيس حكومت امكان پذير نيست.
2. برقرارى امنيت و حفظ نظام اجتماعى، از واجبات مؤكد اسلامى است. همچنان كه اختلال و ناامنى در جامعه اسلامى، مبغوض و ناپسند شارع مقدس است. بديهى است تحقق بخشيدن به اين امر نيز بدون حكومت امكان پذير نيست.
3. حفظ مرزهاى مسلمانان، از تجاوز و تهاجم متجاوزان، عقلاً و شرعا واجب است و اين امر از نيازهاى ضرورى جامعه اسلامى است. نيل به اين هدف و عملى ساختن آن، بدون داشتن قدرت و اهرم حكومت امكان ندارد.
4. با توجه به مقدمات ياد شده، وجود حكومت اسلامى ـ در عصر غيبت ـ يك ضرورت عقلى و واجب دينى است.
شايان ذكر است حكومت مورد نظر در اينجا، صرفا حكومت اسلامى است؛ زيرا آنچه در بند اول آمده است؛ يعنى، اجراى دقيق احكام و قوانين اسلامى در ابعاد مختلف حيات اجتماعى، تنها در حكومتى انجام مى پذيرد كه رهبران و مجريان آن، آشنا و دانا به احكام و قوانين اسلام بوده و در عمل به آن ملتزم باشند و قانونگذارانش نيز مبنا را قوانين اسلام قرار داده، بر خلاف آن قانونى وضع نكنند.
برهان ياد شده به گونه ديگرى نيز قابل تبيين است:
1. جامعيت احكام اسلامى؛ اسلام دينى جامع است و احكام آن، حوزه هاى مختلف مناسبات سياسى و اجتماعى را شامل مى شود.
2. پايايى و مانايى قوانين اسلام؛ احكام و قوانين الهى اسلام، منحصر به عصر ظهور امام معصوم نيست؛ بلكه جاودان و هميشگى است.
3. اجراى قوانين و حكوت دينى؛ اجراى قوانين سياسى و اجتماعى اسلام بدون سازمان حكومتى و نهادهاى سياسى دينى امكان پذير نيست. بنابراين حكومت دينى، مقدمه و شرط لازم اجراى احكام الهى است.
4. وجوب مقدمه واجب؛ مقدمه واجب واجب است؛ و چون اجراى احكام سياسى و اجتماعى دين بدون تشكيل حكومت صالح دينى امكان پذير نمى باشد؛ در نتيجه تشكيل حكومت اسلامى و صيانت از آن در هر عصرى واجب است. بنابراين همه بايد در جهت ايجاد و حفظ حكومت دينى، تلاش كنند و در اين زمينه كوتاهى و دريغ نورزند.
دليل هاى ديگرى نيز بر ضرورت «حكومت دينى» وجود دارد كه به جهت اختصار، از ذكر آن ها خوددارى مى شود.
منبع:تبیان