خروج از پروتکل الحاقی به معنای خروج از برجام و NPT نیست

شما اینجا هستید

 سید محمود نبویان - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
دغدغه نمایندگان موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه است و با این حال باید تأکید کرد که مشکل اصلی کشور تحریم‌ها نیست بلکه تنها 30درصد تحریم‌ها بوده و 70درصد آن مربوط به مدیریت ناکارآمد در کشور است.
روحانی و ظریف از سال82 تا 84، مذاکراتی را آغاز کردند تا تحریم‌ها برداشته شود و از سال92 تا 94 نیز این مذاکرات ادامه پیدا کرد و به پایان رسید که حاصل آن برجامی بود که عایدی برای مردم نداشت.
4نوع تحریم هسته‌ای، موشکی، حقوق بشر و منطقه(که باعث شد حاج قاسم را تروریست معرفی کنند) باید لغو شود. نکته اساسی برجام و تعهدی که ایران داد این بود که 75درصد تحریم‌ها بماند و صرفا روی 25درصد مابقی صحبت شد همچنین صرفا مقرر شده بود تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود. تحریم هسته‌ای نیز حول محور 4موضوع آموزش، تجارت، بانکی و انرژی است. در برجام از ایران تعهد گرفته شد که دو مورد از این تحریم‌ها نیز برداشته نشود که 25درصد تحریم‌هایی که باید لغو می‌شد به 12.5درصد کاهش یافت لذا تمام این بحث‌ها روی 12.5درصد یعنی تحریم‌های حوزه بانکی و انرژی است.
شرط اول برجام نیز این بود که ایران تمام تعهدات خود را اجرا کند که بسیار سنگین بود و شامل تعطیلی فردو و بتن‌ریزی رآکتور اراک بود که بعد از آن آژانس نیز باید راستی‌آزمایی می‌کرد و مقرر شده بود 27دی94 تحریم‌های بانکی برداشته شود اما اوبامای دموکرات این تحریم‌ها را لغو نکرد و در سال97، ترامپ آن‌ها را افزایش هم داد.
مشاهده کردیم 5سال دولت به صورت یک‌طرفه تعهدات برجام را اجرا کرد اما هیچ اقدامی از طرف‌های عضو برجام صورت نگرفت که تأکید کردیم نباید اقدامات یک‌طرفه باشد و دولت نیز چند اقدام کاهشی را آغاز کرد؛ به عنوان مثال قرار بود درصد غنی‌سازی 3.67درصد باشد که میزان آن را به 4.1درصد و ذخیره 300کیلو را نیز به 3هزار کیلو رساندیم اما بی‌فایده بود.
در مجلس برای اعمال فشار به طرف‌های برجام طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با بیش از 200امضا به تصویب رساندیم که دو نکته مهم داشت؛ یکی غنی‌سازی 20درصد و دوم خروج از پروتکل الحاقی به این دلیل که دسترسی به اماکن نظامی، مصاحبه با متخصصان، دسترسی به دانشگاه‌ها و نظارت‌های سرزده و آنلاین را شامل می‌شد.
غنی‌سازی 20درصد آغاز شد که پیغام‌هایی از سوی آن‌ها دریافت کردیم و به زودی نیز زمان خروج ایران از پروتکل الحاقی فرا می‌رسد؛ خروج از این پروتکل در درجه اول خروج از برجام نیست چرا که بند26، 36 و 13 قطعنامه2231 تصریح دارد که اگر تحریم‌هایی بیاید، ایران می‌تواند اجرای برخی از بخش‌ها و یا کل پروتکل را متوقف کند؛ همچنین این موضوع به عنوان خروج از NPT  نیز نیست.
مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی به تأیید شورای عالی امنیت ملی و مسئولان نظام رسیده و از این‌رو جمهوری اسلامی از پروتکل خارج می‌شود و وعده‌های آمریکا و اروپا هیچ ارزشی ندارد چنانچه پیش از این وعده‌های بسیاری دریافت کردیم که به هیچ یک عمل نشد.
مجلس به دنبال احقاق حقوق مردم و لغو کامل تحریم‌ها است که در صورت عدم‌لغو، قطعا ما حقوق ملت را از دست نمی‌دهیم لذا صرفا وعده‌های عملی طرف‌های برجامی ارزش خواهد داشت.
آژانس تا کنون 15بار اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران را تأیید کرده اما هیچ یک از تحریم‌ها اعم از بانکی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی آزاد نشده است؛ ضمن این‌که آزادسازی دارایی های ایران از برخی کشورها همچون کره جنوبی به معنای لغو تحریم‌ها نبوده بلکه باید اجازه هر معامله به ایران با کشورهای دیگر داده شود و ارزهای مختلف بدون واسطه به حساب‌های ایران واریز شود.
در سال82 تا 84 به دشمن اعتماد کردید اما چیزی دست ما را نگرفت؛ سال‌ها بعد در لوزان و ژنو نیز چیزی دست ما را نگرفت لذا همان‌طور که اعلام کردید امضای جان‌کری دموکرات تضمین است، اما نبود، باید بدانید امضای بایدن دموکرات نیز نمی‌تواند تضمین باشد و فقط عمل در برابر عمل قابل پذیرش است.